Horacije Fortezza: šibenski zlatar i graver 16. stoljeća
Autor
Milan Pelc
Urednik
Tonko Maroević
Recenzenti
Mirjana Repanić – Braun, Radoslav Tomić
Lektura
Katica Majdandžić-Stupac
Korektura
Vilijam Lakić
Fotografije
Živko Bačić, Milan Drmić, Antonio Quattrone, Davor Šarić
Grafičko oblikovanje
Franjo Kiš, ArTresor naklada
Prevoditelj
Graham McMaster
Izdavači
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb – Gradska knjižnica „Juraj Šižgorić“, Šibenik, 2004
Nakladnička serija i broj
Studije i monografije Instituta za povijest umjetnosti, knjiga 24
Materijalni opis
123 str., ilustr. u boji; katalog, dokumenti, sažetak na engl. jeziku, literatura, kazalo osobnih imena
ISBN: 953-6106-49-3
-
„Horacije Fortezza (Šibenik oko 1530.‒1596.) kao graver i zlatar zauzima istaknuto ‒ dosad zanemareno mjesto u povijesti hrvatske umjetničke baštine. Premda je čitav vijek proveo u rodnom gradu svojim je radovima postigao zamjernu razinu zanatske i umjetničke izvedbe koja se može mjeriti s dometima istovrsnih ostvarenja iz europskog okružja. Dvije su skupine njegovih radova: srebrne aplike (reljefne pločice) za matrikule šibenskih bratovština (danas u šibenskom Dijecezanskom muzeju) i niz posuda od mjedi, umivaonika i vrčeva, koje se nalaze u muzejima Londona, Firence i Venecije, a jedan umivaonik čuva se u Šibeniku (Muzej grada). Fortezzine posude prekrivene su zahtjevnim gravurama s prizorima iz antičke povijesti i mitologije ‒ na šibenskom umivaoniku i borbe protiv Turaka ‒ te bujnim ukrasima u kojima progovara umjetnikov smisao za duhovitost. Na graviranim posudama Fortezza pokazuje vještinu crtača-gravera i domišljatost u stvaranju kompozicija odnosno dekorativnih sklopova. Njegovi radovi u pojedinostima i u cjelini odaju kasnomaniristički ukus obrazovanog majstora 16. stoljeća koji uvriježenu ikonografsku tematiku humanizma obogaćuje lokalnim motivima.“
Milan Pelc (tekst na unutarnjoj strani ovitka)
Sadržaj
7
Predgovor
9–15
Podaci o životu i umjetničkoj djelatnosti
16–18
Prilike u Šibeniku
19–26
Fortezzini naručitelji
27–34
Zlatarstvo kao umijeće i umjetnost
35–42
Fortezzino zlatarsko okružje
43–51
Fortezzin dekorativni stil, utjecaj grafike
52–59
Pripovjedni prizori kao exempla
60–63
Tri kosovske teme
64–66
Stvaralački dometi „provincijskoga“ majstora
69–98
Katalog
99–107
Dodaci
109–116
Summary
117–119
Literatura
120–123
Kazalo osobnih imena
-
Objavljivanje knjige ostvareno je sredstvima Ministarstva znanosti i tehnologije i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.