Studies and Monographs

Crkveni namještaj 17. i 18. stoljeća u redovničkim crkvama kontinentalne Hrvatske

Nela Tarbuk


Autorica
Nela Tarbuk

Urednice
Katarina Horvat-Levaj
Iva Vidović

Recenzenti
Sanja Cvetnić
Daniel Premerl
Vanja Brdar Mustapić

Stručna konzultantica
Tijana-Annar Trputec Strčić

Fotografije
Paolo Mofardin

Likovno i grafičko oblikovanje
Franjo Kiš, ArTresor naklada

Lektura i korektura
Rosanda Tometić

Kazala
Lina Šojat

Prijevod na engleski
Suzana Bertović
Nancy Trotić

Izdavači
ArTresor naklada – Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, travanj 2025.

Nakladnička cjelina
Studije i monografije Instituta za povijest umjetnosti, knjiga 66

Tisak
Tiskara Zelina, d.d.

Materijalni opis
371 str.; ilustr.; kazalo

ISBN 978-953-373-057-8

-
Ovdje možete preuzeti sadržaj knjige.

-
Unatoč neospornoj važnosti, istraživanje crkvenog namještaja u Hrvatskoj, sve do pojave autorice ove knjige na povijesnoumjetničkoj sceni, bilo je na određeni način zanemareno. Doajeni naše struke, kad je u pitanju barokna umjetnost kontinentalne Hrvatske – Gjuro Szabo, Anđela Horvat, Đurđica Cvitanović, Doris Baričević ... u fokusu svojih istraživanja imali su ponajprije arhitekturu, skulpturu i slikarstvo. Sustavnim istraživanjem crkvenog namještaja počela se baviti tek Nela Tarbuk, muzejska savjetnica u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu. Zadužena za zbirku skulpture, bjelokosti i glazbenih instrumenata, razvila je i osobit senzibilitet za namještaj. Uključena potom u velike izložbene projekte, imala je priliku istražiti ponajbolja djela te vrste. U tom pogledu treba istaknuti izložbe: Kultura pavlina u Hrvatskoj 1244.–1786., Muzej za umjetnost i obrt (1989.); Isusovačka baština u Hrvata, Muzejski prostor (1992.); Sveti trag, devetsto godina umjetnosti Zagrebačke nadbiskupije 1094.–1994., Muzej Mimara (1994.) te Mir i dobro: Umjetničko i kulturno naslijeđe Hrvatske franjevačke provincije sv. Ćirila i Metoda, Galerija Klovićevi dvori (1999./2000.). Uz to, Nela Tarbuk uključila se s temom crkvenog namještaja i u projekt Instituta za povijest umjetnosti – Umjetnička topografija Hrvatske. S tako odličnim terenskim poznavanjem materije, s lakoćom ju je teorijski i kontekstualna nadogradila, zaokruživši je u disertaciju Crkveni namještaj 17. i 18. stoljeća u redovničkim crkvama kontinentalne Hrvatske, obranjenu 2013. na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Slijedila je potom dorada disertacije u znanstvenu monografiju.

Jasno strukturiranim poglavljima monografije, autorica nas najprije uvodi u temu, prikazujući povijest oblikovanja crkvenog namještaja, vrste i način izrade. Daje uvodna u kratkim crtama i obilježja ključnih redova, da bi potom ekstenzivna analizirala njihovu ostavštinu namještaja u redovničkim crkvama, samostanima, kolegijima i rezidencijama.

Zaključno, analizira naručitelje i donatore, a interpretativni tekstovi dopunjeni su katalogom umjetnina, izvorima i literaturom te kazalom, kao i sažetkom na engleskom jeziku. Ključan dio monografije čine fotografije, ponajprije postojećih reprezentativnih primjera crkvenog namještaja, ali i onih nestalih u vrtlogu nedavnog rata i pojedinim nestručnim obnovama. Znanstvena interpretacija materijala u srednjoeuropskom kontekstu dopunjena je i slikovnim materijalom komparativnih primjera, nastalim kao rezultat suradnje autorice s najistaknutijim inozemnim stručnjacima.

Katarina Horvat-Levaj (iz predgovora)

-
Objavljivanje knjige potpomogli su Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske i Zaklada HAZU.